En person med rollen "Användaradministratör" kan administrera de användare som tillhör organisationen, men även lägga till nya användare och skicka inbjudan till blivande medarbetare. En användaradministratör kommer åt dessa funktioner under "Min organisation" i toppnavigeringen.
En användaradministratör ska godkänna nya medarbetare i organisationen innan de kan skapa ärenden i organisationens namn. Så här går det till:
När en ny användare registrerar sig så får användaradministratören ett e-postmeddelande med en länk till användaren. Användaradministratören kontrollerar att användaren ska ha tillgång till organisationen och ändrar status från "Väntar på aktivering" till "Aktiv", och sparar sedan. Om användaren är felregistrerad ändrar administratören status till "Inaktiv" istället.
På samma sätt kan användaradministratören inaktivera användare som inte längre ska företräda organisationen: Administratören går till "Min organisation" och väljer "Användare". Nästa steg är att leta upp användaren i listan och klicka på användarnamnet och ändra status enligt ovan. Ett användarkonto i Ledningskollen kan inte raderas manuellt utan det kommer att raderas när det inte längre finns några ärenden kopplade till användaren.
Observera att en användare inte endast kan ha rollen Användaradministratör, utan denna måste kompletteras med antingen Ledningsägare Admin eller Svarare ifall ni är ledningsägare, alternativt rollen Frågare ifall ni använder Ledningskollen för att skapa egna ärenden