Ledningskollen fortsätter att vara en mycket välanvänd tjänst. Efter en nedgång under 2023 ökade användningen igen under 2024. Totalt skapades 211 895 ärenden under förra året, vilket är en ökning med fem procent. Ett annat sätt att beskriva ökningen är att säga att användandet ökade från 23 till 24 nya ärenden per timme.
Både de professionella användarna och privatanvändarna använde Ledningskollen mer under 2024 än under 2023. Privatanvändare gjorde nästan 90 procent fler projekteringsärenden.
– Vi tror att det beror på att privatpersoner sedan vi lanserade nya Ledningskollen kan välja projekteringsärende direkt, vilket de inte kunde tidigare, säger Ledningskollens systemägare Sebastian Mueller på Post- och telestyrelsen.
Nya Ledningskollen ökade mobilanvändningen
I mars 2024 lanserades nya Ledningskollen för privatanvändare och sedan dess har nya funktioner för både proffs- och privatanvändare släppts lite i taget. En viktig del av nya Ledningskollen är att designen nu ser likadan oavsett om man använder dator, mobil eller surfplatta. Detta gav en positiv inverkan på mobilanvändningen och 33 procent fler ärenden skapades i mobilen än 2023. Totalt gjordes 13,7% av alla ärenden i mobilen under förra året.
4 av 5 ärenden ledningsanvisning
Ledningsanvisning är fortsatt den vanligaste typen av ärende med 79,5 procent av totalen. God tvåa är projekteringsärenden som utgör knappt 20 procent.
Hetaste veckan var i maj
Veckan med allra flest skapade ärenden var, som vanligt, i maj. Denna gång var det vecka 20 då 5 999 ärenden skapades. En augustivecka, vecka 34, var som vanligt tvåa. Detta år med 5 782 ärenden. Topp fem var vecka 20 (maj), 34 (augusti), 37 (september), 21 (maj) och 35 (augusti).
Nya ledningsägare
Under 2024 tillkom 36 nya ledningsägare och vid årsskiftet fanns 1 255 ledningsägare med i Ledningskollen.
Svarstider
Ledningsägarna är överlag bra på att ge snabba svar till frågarna. För ledningsanvisningsärende får 82,6 procent av ärendena ett svar samma dag som ärendet skapades eller dagen efter. När det gäller projekteringsärenden så är siffran 75,4 procent.

Tabellen som visar antal svar som skickas vid olika tidpunkter. Dag 0 innebär samma dag som ärendet skapades.