1. Tänk på att många frågare aldrig använt Ledningskollen
På sommaren ökar andelen ovana användare. Samtidigt som det totala antalet skapade ärenden minskar så loggar många privatpersoner in i Ledningskollen för första gången. Tänk, som alltid, på ditt tilltal och hur du delar ut information när du hanterar ärenden som privatpersoner skapat. De har sannolikt inte använt Ledningskollen tidigare.
2. Justera svarstider efter er bemanning
De flesta människor är lediga någon gång under sommaren och de som arbetar för ledningsägare är inga undantag. Känner du att ni kommer att ha svårt att klara era ordinarie svarstider med sommarbemanningen så kan ni enkelt öka svarstiderna. Gör så här: Logga in i Ledningskollen och klicka på “Inställningar” i toppmenyn. Välj “Normal svarstid per ärendetyp uttryckt i arbetsdagar” i vänstermenyn. Ändra svarstiderna och tryck “Spara”. Tänk på: Sätt rimliga svarstider – inte för långa. (Max svarstid för ledningsanvisning och projektering är 10 dagar.) Och glöm inte bort att ändra tillbaka efter semestern!
Se instruktionsvideo om hur du ändrar svarstider (öppnas i nytt fönster/flik).
3. Använd fältet "Övrig information" om svarsstället för att berätta att det är semester.
Det går att skriva in en text som visas för den som skapat ärendet, exempelvis: "Nu är det sommar så det kan ta lite längre tid för oss att besvara ditt ärende". Gör så här: Logga in i Ledningskollen (som ledningsägare admin) och klicka på "Svarsställen" i toppmenyn. Välj det svarsställe ni vill kommentera och skrolla ner till avsnittet "Övrig information (visas för frågaren i ärendet och PDF)", fyll i lämplig text och tryck på “Spara”.
Se instruktionsvideo om hur du lägger till “Övrig information” (öppnas i nytt fönster/flik).
4. Ändra aviseringsintervall
Om man under sommaren inte kommer att hantera ärenden i den takt de kommer in kanske man vill undvika att få ett mejl så fort det kommer ett ärende. Använd funktionen ”Avisering av ärenden” för att ändra till daglig eller veckovis avisering. Notera att Ledningskollens påminnelsemejl inte påverkas av denna inställning.
Gör så här: Logga in i Ledningskollen (som ledningsägare admin) och klicka på "Svarsställen" i toppmenyn. Välj det svarsställe ni vill kommentera och skrolla ner till avsnittet “Avisering av ärenden”. Välj lämpligt alternativ och tryck “Spara”.
Se instruktionsvideo om hur du ändrar aviseringsintervall (öppnas i nytt fönster/flik).
5. Lägg till nya mejladresser
Kanske är det sommarpersonal som ska svara på ärenden för ett visst svarsställe och då kan du behöva lägga till deras e-postadresser i svarsstället så att de får aviseringsmejl om nya ärenden. (Vår rekommendation är dock att ni använder funktionsbrevlådor.)
Gör så här: Logga in i Ledningskollen (som ledningsägare admin) och klicka på "Svarsställen" i toppmenyn. Välj det svarsställe ni vill kommentera, gå till avsnittet “Information om svarsstället” och klicka på “Lägg till e-postadress”. Fyll i e-postadressen två gånger och tryck “Spara”.
Se instruktionsvideo om hur du lägger till e-postadresser (öppnas i nytt fönster/flik).
Läs mer om svarsställen i manualen för ledningsägare admin (öppnas i nytt fönster/flik).
6. Ledningskollens användarstöd har öppet som vanligt
Tveka inte att höra av er till Ledningskollens användarstöd om ni har frågor. Vi har öppet som vanligt, det vill säga 8-17 på helgfria vardagar. Ni når oss på support@ledningskollen.se.
Ha en skön sommar!