Målsättningen med Ledningskollen
har alltid varit att “en fråga når alla”, det vill säga att om du gör ett
ärende i Ledningskollen så missar du ingen ledningsägare. Vi har kommit en bra
bit på vägen - under november passerade vi 1000 ledningsägare i tjänsten.
– När vi i december 2010
lanserade Ledningskollen i hela Sverige, efter ett pilotprojekt i Uppsala län,
hade vi cirka 100 ledningsägare med. En viktig faktor för att få folk att göra
ärenden i tjänsten och därmed öka intresset från andra ledningsägare att vara
med var att Skanova (Telias nätbolag) valde att stänga ner sitt telefonnummer
för ledningsanvisning och hänvisa till Ledningskollen.se, minns Rita
Hammarstedt, beställare på Post- och telestyrelsen för Ledningskollen.
Våren 2013, efter drygt
två år i drift i hela landet fanns knappt 400 ledningsägare med för att skydda
sina ledningar och vid denna tidpunkt hade alla stora ledningsägare valt att gå
med. Varje år som gått sedan dess har inneburit att Ledningskollen välkomnat
cirka 100 nya ledningsägare till tjänsten.
– Under perioden 2014
till 2016 var det stor tillströmning av byanät och fiberföreningar men under de
senaste två åren har det varit mer jämnt fördelat mellan olika typer av
ledningsägare, säger Rita Hammarstedt.
Bland de 1000
ledningsägare som är med ser fördelningen på olika typer av verksamheter
ungefär ut så här: 130 elnätbolag, 140 stadsnät, 330 kommunala verksamheter,
350 byanät, alla nationella telefon/internetoperatörer med egna nät och några
tiotal andra.
– Vi vet att det finns
ledningsägare som inte är med i Ledningskollen, men exakt hur många är svårt
att veta. Vi håller nu på med ett projekt för att identifiera flera
ledningsägare och försöka få dem att gå med. Målsättningen “En fråga når alla”
ligger kvar, säger Rita Hammarstedt.